به گزارش روابط عمومي اداره كل آموزش فني و حرفهاي استان گيلان، این جلسه با حضور توکلی مدیرکل ICT استان، محمد حسینی، مدیرکل آموزش فنی و حرفهای، علی باستی رئیس پارک علم و فناوری، رامین خوش پسند مدیریت ارتباطات زیرساخت، مهدی سبحانی مدیرکل پست، فرزاد رشیدی معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، نمایندگان مخابرات منطقه گیلان، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، نمایندگان اپراتورهای تلفن همراه و استارت آپ ها، با هدف ارائه گزارش وضعیت طرح پایش وضعیت ارتباطات روستایی و اشتغال پایدار بر بستر فضای مجازی و بررسی تعرفه خدمات پستی در مرسولههای صنایع دستی و کالاهای استراتژیک استان در محل اداره کل برگزار شد.
توکلی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان در ابتدا ضمن عرض تبریک به مناسبت عید قربان و فرا رسیدن عید سعید غدیر خم، گزارشی از فعالیتهای انجام شده در حوزه فناوری اطلاعات و مواردی را در خصوص تعاملات فی مابین دستگاههای اجرایی تابعه وزارت در استان با سایر دستگاهها ارائه نمود.
مدیرکل ICT استان با اشاره به اهتمام وزارت ارتباطات در خصوص آغاز طرح ملی پایش و ارزیابی پوشش آنتن دهی و زیرساختهای ارتباطی تمامی روستاهای کشور افزود: در یک ماهه اخیر، گیلان نیز همانند استانهای دیگر با اعزام تیمهایی متشکل از کارشناسان دستگاههای مرتبط اقدام به این مهم نموده و هم اکنون بالغ بر 1380 روستا در استان مورد سنجش این شاخصها قرار گرفته که بهزودی و پس از جمعآوری تمامی اطلاعات مورد ارزیابی دقیق قرار گرفته و برای توسعه آینده این حوزه استفاده خواهد شد.
مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان اثربخشی آموزشها را از اولویت اصلی این اداره برشمرد و افزود: باید به نقطهای برسیم که همزمان با آماده نمودن آموزش و پرورش تئوری، بستر ایجاد شغل و ارتقای بهرهوری را محیا نموده و از ظرفیتهای مشترک و موجود بین دستگاهها استفاده نماییم.
محمد حسینی به فروش محصولات از طریق فضای مجازی در استان اشاره و بیان نمود: چند سایت از بستر فضای مجازی برای فروش کالاهای خود استفاده نموده که فروش قابل توجهی نیز نداشته و برای ارتقاء این صنعت باید با بهرهگیری از ظرفیت موجود از طریق حوزه ICT و با ورود استارت آپ ها و دستگاههای دولتی اقدام گردد.
وی در ادامه به برند سازی صنایع دستی به عنوان یکی از نیازهای استان اشاره و افزود: برای تکمیل زنجیره آموزش، تولید و فروش محصولات صنایع دستی، نیاز به اصلاح ساختار از طریق بهرهگیری از بستر اینترنت، ظرفیتهای موجود دستگاههای اجرایی و همچنین ورود استارت آپ ها به این فضا خواهد بود.
در ادامه نشست، علی باستی رئیس پارک علم و فناوری گیلان در توسعه این صنعت به حمایت از نیروهای داخل استان و استارت آپ های موجود با تمام ظرفیت اشاره و گفت: هم اکنون دغدغه این استارت آپ ها کاهش هزینههای مرسولات پستی به ویژه محصولات استراتژیک به خارج از استان بوده که تسهیل در این فرآیند موجبات رشد، توسعه و اشتغال را در استان به دنبال خواهد داشت.
فرزاد رشیدی معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز با اشاره به جایگاه صنایع دستی در استان گفت: باید چرخه تولید، معرفی، فروش به دست مردم انجام شود و تشکلهای صنایع دستی با ورود به این موضوع با بهرهگیری از فضای مجازی در توسعه این صنعت در استان بکوشند.
وی به ثبت جهانی محصولات و صنایع دستی استان و جایگاه آن در دنیا اشاره و اظهار داشت: در حال حاضر چادر شب بافی، به عنوان یکی از محصولات صنایع دستی تولید شده در روستای قاسمآباد رودسر در مرحله ثبت نهایی بوده و این موجب شناخت بیشتر از تولیدات روستایی و توسعه اقتصادی روستاها خواهد شد.
رشیدی ضمن اظهار امیدواری در خصوص ثبت جهانی تمامی محصولات صنایع دستی استان ، نیاز این صنعت به تولید محتوی و ساخت کلیپهای کوتاه برای معرفی کالاها و محصولات بومی را ضروری دانست و افزود: این اداره کل با همکاری بخش مستندساز خصوصی مبادرت به تهیه کلیپهای یک دقیقهای برای معرفی صنایع دستی استان نموده و در حال حاضر 15 عنوان محتوای از این مجموعه تهیه و در اختیار قرار دارد.
مدیرکل ICT استان در ادامه توضیحاتی در خصوص تعرفه خدمات پستی در مرسولههای صنایع دستی و کالاهای فناور محور و دانشبنیان ارائه و گفت: تاکنون قیمت خدمات پست تسهیلکننده و مطلوب ارائهدهندگان خدمات بوده و قیمتهای آن نسبت به دیگر بخشها منصفانهتر است به هر ترتیب پست این آمادگی را دارد تا هزینه تمام شده برای ارسال تولیدات صنایع دستی و کالای ارسالی از سوی استارت آپ ها به طور جدی بررسی و بازنگری شده تا موجب برای شکوفایی این حوزه در استان گردد.
فرزاد توکلی در ادامه به تخفیف پنج کالای استراتژیک و تولید داخل استان و ظرفیتهای پست برای ارسال این دست از کالاها به تمامی نقاط کشور اشاره و اظهار داشت: تداوم و اثربخشی این خدمات مستلزم همکاری و تعامل با سایر دستگاههای استان بوده و پست استان تضمینهای لازم در خصوص خدمات و کیفیت ارسال را خواهد داد که این امر میتواند تضمینکننده کیفیت کالا و خدمات و سرویسهای ارائه شده باشد.
وی با اشاره به فعالیت متنوع پست با مجموعههای موازی در ارسال مرسوله و تحویل به مشتریان افزود: مردم غالباً برای ارسال مرسولات خود خارج از چرخه پست هزینه بالایی را متحمل میشوند که همکاری با پست و استفاده از ظرفیت این مجموعه میتواند هزینههای مردم به خصوص در چرخه تولید و فروش و ارسال محصولات صنایع دستی استان را نیز به میزان چشمگیری تسهیل دهد.
توکلی با اشاره به نقش اساسی پست در ایجاد تحول در توسعه اقتصادی استان افزود: باید از پتانسیل موجود در دفاتر ICT روستایی برای ارسال تولیدات روستایی به عنوان بازوان حوزه ICT در روستاها استفاده نمود و این اداره کل با توجه به آییننامه تعرفه هر یک از خدمات پستی؛ موضوع تسهیل در هزینه هر یک از سرویسهای مورد نیاز استارت آپ ها را در دستور کار خود قرار خواهد داد.
در ادامه این جلسه تعدادی از استارت آپ های فعال در حوزه صنایع دستی و عرضه محصولات استراتژیک ضمن معرفی فعالیت خود از مشکلات پیش روی خود در ارسال و مراسلات پستی در بستر فضای مجازی مواردی را مطرح نمودند.